THEMABALLEN
Er is veel kennis beschikbaar over hoe kinderen het beste tot leren komen, maar kennis krijgt pas waarde als het wordt toegepast.
Met deze ballenn kun je school- en verenigingsbreed op dezelfde manier kinderen betrekken bij hun leerproces, op individueel en groepsniveau.
Leer kinderen dagelijks op eens speelse manier nadenken over vragen.
Opstartbal
De Opstartbal is er om de groep voorafgaand aan de les te activeren. Hij helpt de groep na te denken over wat ze al weten over het onderwerp, waar ze naartoe gaan en hoe ze daar komen. Met deze vragen maak je ze actief eigenaar van hun eigen leerproces.
Voorkennis ophalen is een beginpunt wat antwoord geeft op: Van waar komen we? Waar gaan we naar toe? Welke verbanden kunnen we leggen tussen deze les en de vorige?
Een voorbeeldvraag op de bal: "Waarom is het belangrijk voor jou om dit straks te kunnen?"
Reflectiebal
De Reflectiebal is er om kinderen inzicht te geven in de stappen die ze hebben gemaakt. Hij laat ze niet alleen nadenken over behaalde resultaten, maar ook over gedrag dat daar aan bijgedragen heeft. Daarmee leer je kinderen reflecteren op hun eigen leerproces. Van daaruit kunnen ze weer nieuwe stappen zetten.
Feedback geef je aan leerlingen voor houvast, om leerdoelen te behalen en informatie te geven waar zij staan in hun ontwikkeling. Feedback is het meest effectief als dit leidt tot in beweging komen en houden van leerlingen in relatie tot leren. Leerlingen moeten de feedback kunnen begrijpen en in staat zijn om hier een vervolg aan te geven.
Een voorbeeldvraag op de bal: "Wat kon jij nog niet en is nu je nu wel gelukt?"
Teambal
De Teambal is er om op een laagdrempelige manier oog te blijven houden voor het groepsproces. Met de bal laat je de groep simpel en snel nadenken over processen in de groep die altijd aandacht verdienen, zodat het klimaat in de groep geschikt blijft om in te kunnen groeien.
Iedere leerkracht weet dat een veilige sfeer in de groep de basis is om tot leren en te komen. Toch is dit een onderwerp wat al snel plaats moet maken voor de basisvakken in het onderwijs. En dat is gek. Als een kweker halverwege het seizoen zijn lampen niet meer aanzet, omdat hij niet zoveel tijd heeft voor het klimaat in de kas, maar wel plantjes blijft zaaien, wil je hem ook adviseren om eerst dat klimaat weer op orde te hebben. Met onze ballen blijft het groepsproces een terugkerend onderwerp waar je gemakkelijk ‘even een balletje over opgooit’.
Een voorbeeldvraag op de bal: "Wat is er nodig in de groep om iedereen te laten groeien?"
Sociale bal
Met de Sociaalbal zorg je ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen en begrijpen. De bal nodigt uit om te leren van elkaar, na te denken over elkaar en te groeien met elkaar. Hiermee creëer je een sfeer van vertrouwen tussen kinderen. En die sfeer komt goed van pas bij het aanmoedigen in het leren van fouten en het proberen van nieuwe strategieën om met fouten om te gaan.
De Sociaalbal zorgt ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen en begrijpen. De bal nodigt uit om te leren van elkaar, nadenken over elkaar en te groeien met elkaar. Hiermee creëer je een sfeer van vertrouwen tussen leerlingen onderling. En die sfeer komt goed van pas bij het aanmoedigen in het leren van fouten en het proberen van nieuwe strategieën om met fouten om te gaan. Een voorbeeldvraag op de bal: "Wat missen anderen als jij er niet bent?"
Zelfkennisbal
De Zelfkennisbal is er om kinderen na te laten denken over zichzelf. Hoe vaak worden zaken als onzekerheden, angsten en zelfspraak behandeld in een groep? Met deze bal zorg je ervoor dat kinderen meer leren over het interessantste onderwerp van je leven: jezelf!
Er is een sterk verband tussen het zelfbeeld van een kind en hoe het omgaat met leren. Bij moeilijkheden zal een kind met een negatief zelfbeeld vermijdend gedrag laten zien, waar een kind met een positief zelfbeeld juist de uitdaging zal zien en zijn aanpak zal bijstellen. Dit zijn processen waar je als kind de rest van je leven baat bij kunt hebben, veel meer nog dan die taalles. Met de Zelfkennisbal worden onderwerpen als onzekerheden, emoties en persoonlijke doelen besproken.
Een voorbeeldvraag op de bal: "Waar ben jij weleens onzeker over?"
Wat zit er in het pakket?
1 Pakket bestaat uit 5 ballen: Reflectiebal, Opstartbal, Terugkijkbal, Teambal en Sociaalbal.
Geschikt voor kinderen van 8 - 100 jaar.
Bestellen